Where ideas meet reality    Scheveningen - NL

 +31 6 24 35 46 86       Send me an email

BLOG

Welcome to the blog section. I won’t win any prizes with these blogs, but for me it’s good enough for letting people know about my thoughts and hopefully inspire them a little bit.

 I write mostly in Dutch and sometimes in English. Grammatically they will not be flawless because I'm dyslectic. I always write straight from the hart and I hope you like it.

- Sven -

Wanneer je aan een kind vraagt...

Wanneer je aan een kind vraagt wat je allemaal met een lantaarnpaal kunt doen krijg je ongetwijfeld een legio aan antwoorden. Zo vinden mijn kinderen het geweldig om er in te klimmen en het touw van touwtjespringen aan vast te maken.

Eigenlijk is het best gek dat we lantaarnpalen alleen gebruiken voor het verlichten van straten en pleinen zo concludeerde we bij Smart The Hague (een project waar we vanuit 7evens worden ingehuurd). Lantaarnpalen kunnen namelijk voor veel meer dingen worden ingezet dan het verlichten van straten. In de Green Village (Delft) onderzoeken om die reden de TU Delft en een trits bedrijven een nieuwe rol voor deze palen als mogelijk brein binnen een slimme stad. 

Lantaarnpalen zijn namelijk overal te vinden, vormen een solide hoge basis en zijn aangesloten op het lichtnet.  Lantaarnpalen zijn volgens Eneco en een aantal partnerbedrijven gemakkelijk in te zetten voor veel meer toepassingen dan het verlichten van de omgeving.  Je kunt er ook beveiligingscamera's aan ophangen,  wifi-zenders, antennes, snuffelaars die de luchtkwaliteit bepalen of verkeersdrukte en sensoren die geluidsoverlast registreren. En waarom zou je ze niet laten aangeven waar er een parkeerplek vrij is, of gebruiken als oplaadpaal voor een elektrische auto?

Sinds een paar weken staan een aantal van die slimme palen in the Green Village. Waar bedrijven Sustainder, Huawei, Luminext, Bouwfonds Investment Management en Eneco de eerste lessen willen leren van deze proefopstelling. Bij Smart The Hague werken we momenteel een plan uit waarmee we dit met deze partijen op grotere schaal kunnen gaan testen zodat we met hun en andere bedrijven met ideeën voor nieuwe functionaliteiten van de lantaarnpaal kunnen uitdagen de toekomst met elkaar te ontwikkelen en testen in een "Living Lab". Dus nog heel even en ook wij 'volwassenen' kunnen lantaarnpalen gebruiken voor heel veel meer dan alleen het verlichten van de straat :-)

- Sven - mei 2017

 



Big Data en nu..?



(indien u al weet wat Big Data is ga naar de volgende alinea)


BIG DATA

Wat het is? Wikipedia omschrijft het als volgt. Men spreekt van big data wanneer men werkt met een of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagementsystemen onderhouden te worden. Big data spelen een steeds grotere rol. De hoeveelheid data die opgeslagen wordt, groeit exponentieel. Dit komt doordat consumenten zelf steeds meer data opslaan in de vorm van bestanden, foto's en films (bijvoorbeeld op Facebook of YouTube) maar ook doordat er steeds meer apparaten zelf data verzamelen, opslaan en uitwisselen (het zogenaamde internet der dingen) en er steeds meer sensordata beschikbaar zijn. Niet alleen de opslag van deze hoeveelheden is een uitdaging. Ook het analyseren van deze data speelt een steeds grotere rol. Deze data bevatten immers een schat aan informatie voor verschillende doeleinden, zoals marketing, of preventief onderhoud.

De afgelopen jaren zie ik dat steeds meer bedrijven worstelen met dit vraagstuk. Als je met je IT’er, Data analist of Growth hacker praat. Moeten we er nu iets mee doen. Maar wat dan? Zoveel data en zoveel dingen die we hiermee “moeten”. Gevolg? Toenemende budgeten voor nieuwe dataprojecten die vervolgens weer tot nieuwe uitdagingen leiden. Uit de big data survey van 2015 bleek dat de verwachtingen voor data hooggespannen was. Maar liefst 67% van de ondervraagde organisaties zagen grote kansen voor data en 69 procent verwachtte een budgettoename. Dat is leuk hoor ik je denken. Maar ik ben een MKB bedrijf. Laat je geruststellen, de uitkomst in 2016 was heel duidelijk. Alle hoge verwachtingen bleken toch wat lastiger te zijn in de praktijk en men praat zelfs dat de ‘hype’ voorbij is. Ik vind het sowieso dubieus als managers en marketeers het woord “hype” gebruiken. Persoonlijk zou ik ze direct op straat zetten. In mijn ogen is dat gedrag nog al infantiel en zou je verwachten dat beleidsmakers, experts en adviseurs meer mag verwachten. Hoe geloofwaardig ben je nog als je na een jaar spreekt van een ‘hype’ terwijl je er een jaar ervoor nog heilig  van overtuigd was dat we hierin vol moesten investeren. Afijn! Het feit dat ons gedrag als consumenten niet is veranderd zouden we toch wat “moeten kunnen” doen met dat big data… of niet?


Ik denk het niet. Natuurlijk voorspelt big data ons veel en zijn er echt slimme jongens en meisjes die hier iets mee kunnen. Maar voor het overgrote deel van de organisaties (incl. de grote corporates) is big data niet een brug, maar een land te ver! Ik zie maar al te vaak dat bedrijven niet eens de “small” data op orde hebben.

Moet je dan niets doen? Natuurlijk niet. Maar het is zeker niet raar dat kleinere organisaties met 1 – 50 medewerkers twijfels hebben over de kansen van data doordat zij vaker aanlopen tegen beperkingen op het gebied van kennis, datavolumes, capaciteit of budget. Echter de komst van meer openbare databronnen en open source-technologie brengt datatoepassingen ook voor kleinere organisaties binnen bereik. Dus daarom hoef je het niet te laten. De vraag is alleen wat ga je ermee doen.


Mijn advies anno 2017…. Vergeet big data en creëer “Big Insights”. Laat ik je niet verwarren. Een big insight begint heel klein zonder veel poespas. Kijk wat voor jou van belang is en maak een analyse op wat je ziet. Crossvergelijk data die je online kunt vinden met jouw fysieke data en observatie.


Big insight begint zoals ik al zei klein. Hoe vaak zit de CEO (of CFO) in het call center als het gaat om customer experience. Hoe vaak ga je als horeca/retail ondernemer ervaren hoe het in je eigen zaak is. Klinkt dit ingewikkeld, kostbaar of gek? Als Directie, Managers, Medewerkers dit gaan doen pakken ze al snel 75% van het probleem aan. Dus gooi je agenda leeg en ga lekker kijken, ervaren, luisteren of observeren. Oh ja… en vooral niet ingrijpen. Dat komt later wel wanneer je het beleid omgooit. Vanuit jouw big insights kun je vervolgens opzoek gaan naar innovatieve oplossingen die je processen verbeteren of helpen je bij het ontwerpen van nieuwe interacties welke je kunt testen op jouw doelgroep.

Have serious fun!

- Sven - feb 2017